Graceland - Reisverslag uit Memphis, Verenigde Staten van Yvonne - WaarBenJij.nu Graceland - Reisverslag uit Memphis, Verenigde Staten van Yvonne - WaarBenJij.nu

Graceland

Blijf op de hoogte en volg Yvonne

03 Oktober 2016 | Verenigde Staten, Memphis

Vandaag was dan eindelijk de dag dat we Graceland gingen bezoeken. We zijn eerst verhuisd van ons "oude" hotel naar heartbreak hotel. Wat naast Graceland is gelegen. De kamer hier is geweldig, of het normaal is of dat we een upgrade hebben gekregen weet ik niet maar we hebben een suite. Compleet met woonkamer, keuken met eettafel, slaapkamer en een enorme badkamer. Zeer luxe na de vorige hotelkamers. Gelukkig konden we al meteen inchecken zodat we op weg konden naar waar we voor kwamen. Graceland kunnen we met een woord beschrijven: WOW! Het is allemaal zeer commercieel opgezet maar zo de moeite waard. Wij hadden gekozen voor een platinum tour met bezoek aan de vliegtuigen. Het bezoek aan het huis gaat op uur en tijd, je krijgt bij de ticketverkoop te horen hoe laat je met de shutlebus naar de overkant kunt om het huis te bezoeken. Wij moesten een uurtje wachten. In dat uur hebben we diverse exposities bezocht, zoals het museum waar een aantal auto's stonden, museum met kleding en spullen die van Elvis zijn geweest. We hebben ook nog wat gegeten en gedronken omdat je in het huis dit totaal niet mocht doen en aangezien de tour door het huis drie uur ging duren was dat toch best een goed idee. Eindelijk waren we aan de beurt, bij de shutle krijg je een tablet en koptelefoon als audio en visuele begeleiding. Door de poort over de oprit naar de voordeur en daar stonden we dan, voor de deur waar Elvis 20 jaar heeft gewoond en waar hij is gestorven. Zoals met veel van dit soort bijzondere plaatsen geeft het je een bepaals bijzonder gevoel. Vreemd omdat je weet dat zo'n bekend persoon daar zijn leven heeft geleid. Het huis is nog ingericht zoals Elvis het destijds in 1977 heeft achtergelaten. Door de voordeur kom je in de hal, rechts is de ontvangstkamer met daarachter de muziekkamer met nog de piano van toen. Rechts achterin de hal is de slaapkamer met badkamer van zijn ouders, die samen met hem op Graceland woonde. Links van de hal was de eetkamer, daarachter lag de keuken. De boven verdieping is niet toegankelijk, dit was al niet in de tijd dat Elvis nog leefde, deze verdieping was prive. De tour ging verder naar de kelder, hier was een entertainment kamer met drie televisies en een groot scherm welke uit het plafond kon komen voor films. Hier was ook een bar in gevestigd. Aan de andere kant was een biljartkamer, waar hij met vrienden zijn vrije tijd door bracht. Door een halletje weer een trap op naar de andere kant van het huis waar de zogeheten jungleroom was. Dit was gewoon een kamer waar ze relaxte en waar Priscilla graag zat om te ontbijten. Zoals de naam het al zegt was deze kamer robuust ingericht met veel hout en banken en stoelen bekleed met berenhuid. Hier is ook een miniwaterval gemaakt. Van hieruit gaat de tour verder naar buiten achter het huis, daar staat een apart gebouw waar Vernon, zijn vader, zijn kantoor had. Hier was ook niets gewijzigd. Daar naar buiten ging de tour verder terug naar het huis, hier gingen we een ruimte binnen met alle awards en gouden platen die hij in zijn carriere heeft ontvangen, de kamer heet dan ook room of gold. Nou dat was ook het enige wat je zag, muren vol gouden platen, vitrines vol met gouden awards, enz. Van daaruit weer naar buiten, waar naar de overkant waar de sportruimte en speelkamer was. Hier zat Elvis regelmatig met vrienden. Aangebouwd was nog een ruimte met nog meer gouden platen, hier werd een concert van elvis vertoond. Van hieruit loop je langs het zwembad naar de meditation garden waar het graf van Elvis, zijn moeder, zijn vader en zijn oma is. Elvis was eerst begraven op een openbaar begraafplaats naast zijn moeder, tot dieven probeerden om zijn lichaam te stelen. Zijn vader heeft toen bij de gemeente een vergunning aan gevraagd om Elvis te verplaatsen naar Graceland samen met zijn moeder. Om deze graven te bekijken sta je gewoon in de rij, wat heel bizar is omdat het aan voelt als een echte begrafenis. Iedereen is heel stil en respectvol. Aan de zijkant staat een enorm marmer beeld van jezus met open armen, dit beeld stond op het originele graf van zijn moeder. Achter de vier graven is een fontein met uitzicht op het huis. Achter de graven is een ronde muur met vier glas in lood ramen. Dit alles maakt het ondanks de drukte zeer sereen. Het hele terrein beslaat een aantal voetbalvelden. Er zijn nog paardestallen. Al met al was het een zeer bijzondere ervaring. Na iets meer dan drie uur weer met de shutlebus terug naar de overkant, waar we dus nog het vliegtuig, de Lisa Marie, hebben bekeken. Deze is iets luxer dan een normaal vliegtuig, er is een woonkamer, een vergaderruimte, een ruimte voor vrienden met een bank die ook om gebouwd kon worden naar bed en dan was er nog de slaapkamer van Elvis zelf met badkamer.

Vanochtend om elf uur aangekomen en om vijf uur hadden we dan toch echt alles gezien en bezocht. Moe maar voldaan zijn we op ons gemak terug gesjokt naar ons hotel om te kijken waar we nog wat konden gaan eten. De dag was geweldig en als je ooit in de buurt bent is dit zeker een must to do. Morgen op naar de volgende bestemming fort smith. Wordt weer een reisdagje want volgens onze navigatie is het toch nog vierenhalf uur rijden, maar we zullen nog wel onderweg stoppen voor de lunch of wat we nog tegen komen.

• 04 Oktober 2016 - 08:26

Piet En Hennie:

Beste Pierre en Yvonne,

Hartelijk dank voor het uitgebreide verslag.
    s,Morgens tijdens het ontbijt lezen we het, we kijken de foto,s - kijken in de atlas en praten er over na.
    Wat leuk en wat maken jullie veel mee.
    Het als maar Engels lezen en spreken is natuurlijk heel fijn. Zo wordt deze vaardigheid goed onderhouden en wellicht verbeterd.
    Het bezoek aan Graceland was inderdaad heel bijzonder om mee te maken.
    En als wij dat zo uit de eerste hand horen, is dat voor ons ook bijzonder.
    Alles zo vers van de pers. En dan zo'n indrukwekkende suite.

Groet vanuit west Europa, Piet en Hennie.

• 04 Oktober 2016 - 13:59

Yvonne En Pierre:

Hallo Piet en Hennie,

Leuk om te horen hoe jullie zo mee reizen. Het is voor ons heel leuk om al de reacties te zien van iedereen. Zo houden we iedereen een beetje op de hoogte en weten we straks zelf ook nog waar we wat hebben gedaan, want we doen zoveel dat het soms nog wel eens lastig is om alles terug te halen.

gr. Pierre en yvonne

• 05 Oktober 2016 - 09:54

Ria:

Wow wat heerlijk om te lezen zeg ben zo beniedereen naar alle foto's